Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Oproep: communicatietool 'Helder in gesprek' testen

Gepubliceerd op: 03-07-2024

‘Helder in gesprek’: een nieuwe communicatietool. Het goede gesprek voeren is essentieel om passende zorg en ondersteuning te bieden. Onderzoekers vanuit het ABOARD-project spraken mensen met cognitieve klachten, naasten en zorgverleners over hoe de communicatie op de geheugenpoli nog beter kan. Mensen met geheugenklachten en hun naasten gaven aan dat ze het belangrijk vinden dat de zorgverlener een beeld krijgt van hun situatie en leven, maar dat deze onderwerpen nu niet altijd ter sprake komen. Ze willen graag als mens gezien worden.

Samen ontwikkeld

Op basis van deze gesprekken en via een co-designtraject is daar ‘Helder in gesprek’ uitgekomen. Deze tool helpt mensen, die een geheugenpoli gaan bezoeken, na te denken over de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn en die ze met hun zorgverlener willen bespreken. Het helpt jou als zorgverlener om de mens achter de persoon met cognitieve klachten te zien en geeft in één oogopslag weer wat hij of zij belangrijk vindt om te bespreken.

Testen in de praktijk

Hoewel ‘Helder in gesprek’ in co-creatie is ontwikkeld, is het belangrijk om de tool zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de dagelijkse gang van zaken op geheugenpoli’s. Vandaar dat er gebruikerstests (circa 30 minuten) plaatsvinden in september/oktober 2024 op een locatie naar keuze. Ervaringen en feedback van zorgprofessionals die werkzaam zijn op een geheugenpoli zijn noodzakelijk voor de doorontwikkeling van de tool én essentieel voor goede implementatie.

Doe jij mee of wil je meer weten?

Neem dan contact op met Tanja de Rijke en/of Kyra Kaijser via ikdenkmee@amsterdamumc.nl.