Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Terugblik werkbezoek aan Vilans door Jolanda Dobbe

Gepubliceerd op: 06-05-2024

Op dinsdag 23 april brachten de promovendi van het TAP-dementiaconsortium, samen met de promovendi van YOD-INCLUDED, een bezoek aan Vilans. Deze jaarlijks terugkerende dag stond dit keer in het teken van het profileren van jezelf, jouw onderzoek en het consortium waartoe je behoort. Jolanda Dobbe, PhD-student bij het TAP-dementiaconsortium, schreef hierover een blog.

Vilans, de kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning, ontving de promovendi om het met elkaar te hebben over: Hoe kun je jezelf, je onderzoek en het consortium laten zien en je onderscheiden van anderen? Het programma bestond uit verschillende presentaties van Vilans-medewerkers, en we gingen zelf aan de slag. Ik neem je graag mee in deze leerzame en inspirerende dag.

Communicatiekanalen 

Er zijn verschillende manieren waarop je informatie over je onderzoek naar buiten kunt brengen. Tom van Boekholt, contentspecialist bij Vilans, nam ons mee in welke kanalen er zijn en welke daarvan het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken.

Personal branding

Tamara Streng is adviseur Strategie en Samenwerken bij Vilans en inspireert mensen om zich bezig te houden met personal branding via social media. Personal branding houdt in dat je jezelf als merk presenteert bij anderen, waarbij je je kwaliteiten, passies en ambities laat zien. Dit is belangrijk voor jezelf, om zichtbaar te worden en jezelf te onderscheiden, maar ook voor het consortium. Tamara deelt regelmatig haar eigen verhaal via LinkedIn, en heeft ons tips meegegeven over hoe je dit het beste kunt doen. Zo is het belangrijk om een vorm en kanaal te kiezen die persoonlijk bij je past, om na te gaan welk beeld je zou willen uitstralen, en om mijlpalen die je behaald hebt met je netwerk te delen. In het kader daarvan hebben we nagedacht over onze behaalde successen van het afgelopen jaar, die we vervolgens hebben gebundeld tot een slinger om de successen te vieren.

Hoe maak je impact? 

Na de lunch was het de beurt aan Sara Ulita, onderzoeker bij Vilans, om ons iets te vertellen over het maken van impact. Want waarom doen we nu eigenlijk onderzoek? Wat willen we hiermee bereiken? En hoe kunnen kennisproducten bijdragen aan de impact die we met ons onderzoek voor ogen hebben? Een middel dat hierbij kan helpen, is een impactmap: stap voor stap nadenken over hoe specifieke onderzoeksactiviteiten bijdragen aan een hoger doel. Alle promovendi zijn vervolgens aan de slag gegaan met het invullen van de impactmap voor hun eigen onderzoek.  

Zelf aan de slag! 

Als afsluiter van de dag ging de groep uiteen om te werken aan een eigen communicatiemiddel. Zo ging een aantal promovendi aan de slag met het maken van een poster met uitleg over het project TAP-dementia. Er werd nagedacht over onze kernboodschap en creatieve ideeën om het consortium onder de aandacht te brengen (zoals een podcast) kwamen naar boven.